پاسكاری اعلام قیمت خودرو بین دو نهاد

قالیباف: شورای رقابت مسئولیت مصوبه خود را بپذیرد

قالیباف: شورای رقابت مسئولیت مصوبه خود را بپذیرد به گزارش ساسان گستر، در حالی سخنگوی شورای رقابت، متولی امر اعلام قیمت های مصوب شده توسط شورای رقابت را وزارت صمت می داند که سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که مطابق قانون، شورای رقابت باید آنچه را که مصوب کرده (چارچوب قیمت گذاری) اطلاع رسانی کند؛ سپس وزارت صمت در عمل به مسئولیت خود در اجرا، اطلاع رسانی های لازم را انجام خواهد داد؛ ازاین رو شورای رقابت بایستی شجاعت داشته و مسئولیت مصوبه خود را بر عهده بگیرد.


به گزارش ساسان گستر به نقل از ایسنا، شب گذشته (شنبه شب) در یک برنامه تلویزیونی به مبحث مصوبه شورای رقابت در مورد افزایش قیمت خودرو ها درب کارخانه و نامه معاون اول رئیس جمهوری که میزان افزایش قیمت خودرو ها را نامتعارف خواند، پرداخته شد.
در این برنامه اسماعیل شجاعی- سخنگوی شورای رقابت، ضمن تاکید بر این که شورای رقابت قیمت گذار نیست و تنها دستورالعمل قیمت گذاری را تعیین می کند، اظهار نمود: مرجع اعلام قیمت نهایی خودرو ها وزارت صنعت، معدن و تجارت است. اگر دولت شورای رقابت را متولی سیاستگذاری در حوزه خودرو می داند، پس بایستی تصمیم برای عرضه شدن یا نشدن خودرو در بورس را هم به شورای رقابت واگذار کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: در مورد عرضه در بورس کالا اتفاقی افتاد که تصمیم گرفته شد که نهادهای متولی، خودرو را در بورس کالا عرضه کنند و در واقع خودرو به شکل مزایده فروخته شود. مزایده یعنی حداکثر قیمت؛ با این فرض که زیان انباشته خودروساز را جبران نماییم. کجای دنیا، خودرو را در بورس عرضه می کنند؟ آنجا فراموش شد که از مصرف کننده حمایت کنند. اما شورای رقابت حرف منطقی داشت و با تشخیص انحصاری بودن بازار، عنوان نمود که بر مبنای قانون متولی شوراست؛ ازاین رو برای عرضه در بورس بایستی از شورای رقابت کسب تکلیف می شد.
وی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته نیز، دیوان عدالت اداری این تذکر قانونی را به ما داد که شورای رقابت، مسئول اعلام قیمت خودرو نیست؛ ازاین رو اگر ما قیمت اعلام نماییم، باز به همان پازل قبلی باز خواهیم گشت که چرا شورای رقابت قیمت اعلام می کند؟ ما دستورالعمل قیمت را عرضه کردیم و به نهاد متولی که وزارت صمت است، ابلاغ کرده ایم.
شجاعی ضمن انتقاد از دخالت دولت در امور شورای رقابت، خاطرنشان کرد: چرا باید برای خودروی ما قیمت تعیین شود؟ سه دهه گذشته قرار بود که خصوصی سازی صورت گیرد، اما سیاست خصوصی سازی در مورد خودروسازی ما اجرا نشد.
وی افزود: حالا دو خودروساز بزرگ ما خصوصی نیست و هنوز دولت برای آنها تعیین تکلیف می کند. با همین دخالت ها، جلوی واردات گرفته می شود یا تصمیم گرفته می شود که قیمت خودرو دستوری تعیین شود، شورای رقابت که نهاد متولی پایش رقابت و مراقبت از انحصار است، تشخیص داد که بازار ما انحصاری است و برای رفع این انحصار باید برای آن قیمت تعیین کرد. وزارت صمت باید قیمتها را مشخص و ابلاغ کند؛ اما شورای رقابت به تنهایی نمی تواند تعیین قیمت کند. وزارت صمت قیمت را تعیین می کند، در شورای رقابت مصوب می شود، سپس وزارت صمت بایستی ابلاغ کند.

عملکردها اگر درست بود؛ شکاف عمیق بین قیمتها وجود نداشت
سخنگوی شورای رقابت با اشاره به اینکه قیمت یکی از عامل های مشکلات خودروسازان ماست که آنها را با انواع مختلف مشکلات روبرو می کند، اظهار داشت: دخالت های بیش از حد در بحث مدیریت دو خودروساز بزرگ، عمده مشکل این صنعت است. ناکارآمدی که سیستم با آن مواجه می باشد، ساختاری که خودروساز تحمیل می شود، یا این که قیمتها بدین شکل ثابت نگه داشته می شود و مانع عمکرد درست خودروساز می شود، باعث این شکاف عمیق قیمت کارخانه تا بازار شده است؛ اگر عملکرد درستی داشتیم نباید فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار یه این شکل وجود داشت.
شجاعی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین شاخص هایی که می تواند نشان دهد در بحث حکمرانی ها (نه در بحث تولید خودرو) درست عمل می نماییم یا خیر، اینست که کاری نماییم شکاف قیمتی به حداقل برسد. بازار خودرو زمانی رقابتی می شود که خودروسازان کاملاً خصوصی شوند و مردم سهامدار باشند. همینطور اجازه دهیم واردات به شکل منطقی و مناسب در بازار داخلی ما حضور داشته باشد؛ محدود کردن بازار واردات خودرو به چندخودروساز درست نیست، با این حجم از محدودیت ها چگونه می خواهند تقاضا را مدیریت کنند؟.

قصد هیچگونه تقابل وجود ندارد
این مقام مسئول در شورای رقابت ضمن تاکید بر اینکه، برای کاهش قیمت و پشتیبانی از مصرف کننده بایستی عرضه را اصلاح و تقویت کرد، اظهار داشت: چاره مهار تورم، رشد تولید است و هر سیاستی که ضد تولید باشد، رونق تولید را مختل کند یا هر نوع دخالتی که در بازار خودرو یا هر بازار دیگری اتفاق بیفتد، ضد اقتصاد، ضد عدالت و ضد مصرف کننده است.
شجاعی در پایان، توضیح داد: شورای رقابت در یک همکاری خیلی خوب با وزارت صمت، معاونت حمل و نقل و حتی خودروسازان و سازمان حمایت، با عنایت به این که دستورالعمل قیمت گذاری را پیشتر مشخص کرده بود، برای محاسبه قیمت و تطبیق با قیمت خودرو های مشابه خارجی، از کارشناسان مختلف کمک گرفته و همکاری تنگاتنگ و بسیار نزدیک انجام شد و قصد هیچگونه تقابل وجود نداشت؛ هدف اینست که سیاست گذاری درستی صورت گیرد تا خودروسازان ما از زیان انباشته ای که حالا با آن مواجه هستد، عبور کنند؛ ضمن این که فاصله قیمتی کارخانه و بازار، به حداقل برسد.


مسئولیت اطلاع رسانی آنچه که شورای رقابت تصویب کرده، با خود شوراست
در ادامه این برنامه، امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- با حضور بر روی خط تلفن این برنامه، اظهار نمود: به هیچ وجه اینطور نیست که وزارت صمت متولی اعلام و ابلاغ مصوبه شورای رقابت باشد؛ شورای رقابت، خود مسئول اطلاع رسانی مصوبات خود است؛ ولواینکه یک نقطه باشد؛ چه برسد به آنکه چارچوب قیمت گذاری خودرو را تعیین کرده است. در قانون هم این مورد به صراحت قید شده و از گذشته هم عرف بر همین بوده است. چون که اصلا وزارت صمت اطلاع ندارد که شورای رقابت در فرمول دستورالعمل قیمتی، چه ملاحظاتی داشته است.
وی ادامه داد: ازاین رو وزارت صمت صلاحیت ورود به اطلاع رسانی مبحث را ندارد. آنچه که ما باید اطلاع رسانی نماییم، در قسمت اجراست؛ امکان دارد فرمول شورای رقابت حد بالا یا پایین داشته باشد که وزارت صمت به دلایلی حد بالا یا حد پایین را در نظر بگیرد که در این حوزه اطلاع رسانی ها صورت خواهد گرفت؛ اما بر مبنای منطق فرمول قیمت گذاری که کار تخصصی شورای رقابت بعنوان "نهاد مستقل و فراقوه ای" است اینست که اطلاع رسانی هم با خودشان باشد.
قالیباف تصریح کرد: از راه رسانه ها و شورای رقابت شنیده ایم که فرمول به وزارت صمت ابلاغ گردیده است؛ اگر هم ابلاغ گردیده باشد، محرمانه بوده و ما اجازه انتشار آنرا نداریم. شورای رقابت هر آنچه را که تصویب کرده است، بدون تعارف و شفاف اطلاع رسانی کند. فرمول قیمت گذاری که همان چارچوب و ضوابط قیمت گذاری است را باید شورای رقابت تعیین و اطلاع رسانی کند که حد اعلام آنها هم تا همین جاست؛ بعد از آن که در حالت اجرای قاعده گذاری و اجرای دستورالعمل است، بر عهده وزارت صمت قرار دارد و دوستان شورای رقابت در این حوزه درست می گویند.

دوگانگی در شورای رقابت مورد پذیرش نیست
مشاور وزیر صمت، این ادعای سخنگوی شورای رقابت در خصوص این که شورا به تنهایی محاسبات نداشته و فرمول و چارچوب قیمت گذاری از دل کار گروهی با حضور همکاران وزارت صمت و معاونت صنایع حمل و نقل آن وزارت خانه بیرون آمده است را "فرافکنی" خوانده و اظهار داشت: مسئولیت اطلاع رسانی فرمول قیمت تعیین شده، همانطور که اشاره شد، مطابق قانون با شورای رقابت است؛ به طوری مبحث مطرح می شود که گویی شورای رقابت نهادی نفوذپذیر است که هر کس بخواهد می تواند در آنجا قاعده گذاری داشته باشد؛ "در این صورت شورای رقابت وظیفه اش چیست؟ "؛ ازاین رو دوگانگی در شورای رقابت مورد پذیرش نیست.
قالیباف خاطرنشان کرد: حرف ما اینست که شورای رقابت شجاعت داشته باشد و مسئولیت مصوبه خویش را بر عهده بگیرد و آنچه را که تصویب کرده است، ابلاغ عمومی و اطلاع رسانی کند. این شورا بخش مربوط خویش را اطلاع رسانی کند، وزارت صمت هم در حوزه اجرا و مواردی که احتیاج به اطلاع رسانی و توضیح باشد، طبق وظیفه خود اقدام خواهد نمود.




منبع:

1402/01/20
11:17:18
5.0 از 5 امتیاز
266
تگهای خبر: بازار , تجارت , تولید , تولید خودرو
این مطلب ساسان گستر مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
sasangostar ساسان گستر صادرات و واردات
sasangostar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت ساسان گستر محفوظ است

ساسان گستر

مرکز بازرگانی و واردات و صادرات